Мая Плисецкая: музата на Пиер Карден

Тя е прима на Балшой театър, най-известната руска балерина от края на 20 в., и легенда в световния балет; неговото име е марка на елегантност и стил, художник-новатор и законодател в света на модата. Мая Плисецкая и Пиер Карден - тяхната съдбовна среща поставя началото на дългогодишно взаимно обожание, приятелство и сътрудничество.


Със своите знаменити партии тя покорява целия свят, омагьосва с вълшебните движения на ръцете си и потресаващите скокове, в които като че ли замира във въздуха за миг. Освен, че записва с главни букви своето има в света на балета, Мая Плисецкая се превръща в модна икона, в еталон за класа и стил

Удивителната фигура на балерината и нейния безспорен талант вдъхновяват мнозина от представителите на творческата бохема: дизайнери, художници и фотографи. Невъзможно било да не й се възхищаваш - останката й,  грацията, танцувалните движения, които пленяват не толкова със точност на изпълнението, колкото с историята, която умее да разкаже само едно завъртане на главата или извивка на шията. 


Още преди познанството си с Карден балерината била увлечена от модата. Тези, които са я познавали твърдят единодушно, че представителка на театралните династии Месерер - Плисецкие, тя винаги е изглеждала не като всички. Мая Михайловна обичала красивите дрехи, давала за тях последните си пари и считала, че "външната обвивка създава образа". Примата обичала геометричните, футуристични форми, всичко необикновено и донякъде странно. Рядкост било да я видиш без изразителна линия на очите и ярко червило. И точно те се превръщат във "фирмен знак" на балерината. Мая Плисецкая е първата жена от СССР, която се снима за Vogue, позира на Сесил Битон, Ричард Аведон, Ървинг Пен.

Самият Карден се е вдъхновявал от балета и преди. На неговото дефиле през 1956 г. например, като пуанта дефилира звездата на "Гранд опера" Клод Баси, демонстрирайки пищна рокля с име "Tutu". Но само с Мая дизайнера от итлиански произход си сътрудничи толкова плодотворно без да очаква нищо в замяна.



Всичко започва с Кармен. 1971 г. ... фестивала в Авиньон. За първи път Карден вижда Плисецкая точно в тази роля. Тя до такава степен поразява неговото въображение, че той се вдъхновява от нея като от божество.
"Аз я видях в ролята на Кармен и се влюбих - признава стилиста, - Мая ме порази със своята искреност, отдаденост на сцената. По време на изпълнението аз дори забравих, че танцува руска балерина. В Плисецкая имаше толкова темперамент, толкова испанска страст ... "
Няколко месеца по - късно те се срещат в Париж и Плисецкая споделя пред модиста, че няма какво да облече на приема, на който е поканена. След няколко часа доставят на балерината рокля от Карден. Напълно безплатно. Така започва тяхната дружба, която продължава няколко десетки години. 
"За мен света на модата започва и завършва с Пиер Карден. Това е - точка." - казва Плисецкая. 
Пиер Карден избира Мая Плисецкая за своя муза и я облича не само на сцената, но и в живота. Нито една нейна визита в Париж не минава без посещение на модната къща на Пиер Карден. Нейният собственик охотно облича жената, която го вдъхновява в последните модели от своите колекции, много от които създава специално за нея. При завръщането в СССР по правило на балерината са отнемани всички подаръци с изключение на дрехите.
"Мая Михайловна много се доверяваше на Карден и го считаше за гений, а той я боготвореше, нееднократно представяйки нейните спектакли в своя театър Espace Cardin". - си спомня модния историк Александър Василиев.
Карден създава за примата костюми за балетите по музика на Шчедрин "Анна Каренина", "Чайка", "Дамата с кученцето", а когато великия котюрист пристига в Москва, Мая участва във вечерите организирани в негова чест. Тя се появява и на подиумите в Париж, когато той представя своите колекции. За това, че примата на Болшой танцува в костюми на прочутия дизайнер, съветските зрители не можели да подозират: Министерството на културата на СССР забранило на афишите в числото на създателите на спектакъла да се изписва името на художника - чужденец. 

Към прочутия дизайнер Мая Михайловна се отнася с обожание:
"Изобщо не е възможно да бъдат описани с думи костюмите, които Карден създаде за моята Анна Каренина - те са толкова красиви. Аз мисля, че през 20 в. Карден е първия и главен създател на модата, новатор, измислил мини полата, полото и черния чорапогашник. Какво друго важно има освен тези изобретения?  По мое мнение нищо. "

"Един от малкото хора, към мнението на които си струва да се допиташ. Той има абсолютен вкус. В моделите на роклите има същата красота, като на моделите на средновековните картини, на които са изобразени средновековни мадони в разкошни дрехи. Моите балети получиха признание благодарение на костюмите на Карден. Много известни моделиери вече ги няма: Диор, Коко Шанел... Аз вярвам на живите. Аз вярвам на Пиер Карден. Ето и сега аз нося негов жакет.. - признава неочаквано по време на пресконференция в Болшой театър великата балерина. 
Да се създаде от малко подвижните исторически рокли на 19 в. такава, в която да може да се прави спокойно "па де дьо" винаги е било мечта на Плисецкая. Карден я въплатява в десетки вариации. 

Трябва да отбележим, че той не е единствения автор на нейните тоалети - сценични облекла за примата са създавали също Ив Сен Лоран, и Рой Халстон, и Жан Пол Готие.

През 1998 г., когато рухва желязната завеса, звездата на балета се отблагодарява на своя приятел, устройвайки в Кремъл шоуто "Мода и танц"- там показват колекцията на Пиер Карден и ретроспективи от балетите на Мая. 


"Нейният стил беше строг, линеен, в него се съчетаваха ярки и много резки тонове. Тя обожаваше черно, изумруден, тъмно бордо, тя винаги беше с великолепна прическа, тя няпомняше с нещо на Нефертити. Плисецкая беше великолепна. " - са думите, с които Александър Василиев описва великата балерина.

Мая Плисецкая остава неподражаема. Единствена. Неподвластна на времето. Ето и няколко цитата от тази удивителна, будеща възхищение жена:

"Не обичам суетата. Нито на сцената, нито в живота... Излишни думи не са нужни."

"Не съм уверена, че висша проява на ума е добротата. Добряците биват и пълни глупаци."

"Мъжете винаги са обечали красиви фигури. Не мисля, че балерините са ги покорили със своя ум."

"Ако не се прави нищо, просто се лежи на дивана, то никаква форма няма и да има. Човек се "занемарява", отпуска се."

"Цял живот обичам новото, цял живот гледам в бъдещето, това винаги ми е интересно."

"Ще ви дам съвет, на бъдещите поколения. Послушайте ме. Не се смирявайте. Не смирявайте се, не се смирявайте до край. Дори и тогава - воювайте, стреляйте, тръбете с тръбите, бийте барабаните ... До последния момент се борете ... Моите победи се дължат само на това. Характера - това е съдбата."

Прочетете също:

GOOGLE И БОЛШОЙ ПОЧЕТОХА ЮБИЛЕЯ НА ЗВЕЗДАТА НА БАЛЕТА МАЯ ПЛИСЕЦКАЯ




Коментари